Predmet štátnej skúšky
Kód:
KAA/AJaLi/15
Názov:
Anglický jazyk a literatúra
Študijný program:
AJNV15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. AJTJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. AJRJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a ruského jazyka a literatúry. MJAJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry. zHUAJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a anglického jazyka a literatúry. zTEAJ15m/učiteľstvo techniky a anglického jazyka a literatúry. zPSAJ15m/učiteľstvo psychológie a anglického jazyka a literatúry. EKAJ15m/učiteľstvo ekológie a anglického jazyka a literatúry. AJVO15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. AJES15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetickej výchovy. MAAJ15m/učiteľstvo matematiky a anglického jazyka a literatúry. BIAJ15m/učiteľstvo biológie a anglického jazyka a literatúry. zTVAJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a anglického jazyka a literatúry. AJSP15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. GEAJ15m/učiteľstvo geografie a anglického jazyka a literatúry. INAJ15m/učiteľstvo informatiky a anglického jazyka a literatúry. AJFJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a francúzskeho jazyka a literatúry. CHAJ15m/učiteľstvo chémie a anglického jazyka a literatúry. EPAJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a anglického jazyka a literatúry. SJAJ15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry. zVUAJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a anglického jazyka a literatúry. XAJET15b/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a etickej výchovy. AJNJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry. zPGAJ15m/učiteľstvo pedagogiky a anglického jazyka a literatúry. FYAJ15m/učiteľstvo fyziky a anglického jazyka a literatúry. AJHI15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a histórie. AJET15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a etickej výchovy.
Odporúčaná literatúra:

LINGUISTICS SOURCES:

• Baugh A.C., Cable Th. (2000). A History of the English Language. Upper Saddle River, Prentice Hall, 2000.

• Brown, G. - Yule, G.: Discourse Analysis. CUP: Cambridge, 1983.

• Cruse, D.A.: Lexical Semantics. Cambridge: CUP 1989.

• Cruse, D.A.: Meaning in Language. An Introduction to Semantics and

Crystal, D.: The Cambridge Encyclopaedia of the English Language. CUP, 1992.

• Grundy, P.: (2008) Doing Pragmatics. Routledge. Taylor & Francis Group. London and New York.

• Jeffries, L. - Dan McIntyre (2010) Stylistics. Cambridge: CUP.

• G. N. LEECH - Principles of Pragmatics, London: Longman, 1983

• Miššíková, G.: Linguistic Stylistics. FF UKF Nitra, 2003.

• Miššíková, G. (2007) Analysing Translation as Text and Discourse. Praha: JTP.

• Nunan, D.: Introducing Discourse Analysis. Penguin: London, 1993.

• Yule, G.: The Study of Language. CUP 1985.

• Yule, G.: Pragmatics. Oxford: OUP, 1996.

• Vachek, J.: A Brief Survey of the Historical Development of English. SPN Praha, 1978.

• Vachek, J: Standard English in Historical Perspective. FF UPJŠ Prešov, 1984.

• Verdonk, P. (2002) Stylistics. Oxford: Oxford University Press.

• Wales, K.: A Dictionary of Stylistics. Longman, 1990.

BRITISH AND AMERICAN LITERATURE SOURCES:

- The Compact Bedford Introduction to Literature, 7th Edition, by Michael Meyer

- Damrosch, David. What is World Literature? New Jersey: Princeton U.P., 2003

- X.J. Kennedy and Dana Gioia, Literature: An Introduction to Fiction, Poetry, and Drama.

- A. Pokrivčák: Understanding literature

- Peter B. High: An Outline of American Literature

- G. C. Thornley, G. Roberts: An Outline of British Literature

- The Empire Writes Back /Ashcroft et al. Routledge, 2002.

- Postcolonial Studies: The Key Concepts/ Ashcroft et al. Routledge, 2007.

- Cultural encounters in contemporary literature / Simona Hevešiová, Mária Kiššová. - Nitra : UKF, 2008. - 131 s. - ISBN 978-80-8094-438-4.

- Multicultural Awareness : Reading Ethnic Writing / Alena Smiešková, Simona Hevešiová, Mária Kiššová. - Nitra : UKF, 2008. - 148 s. - ISBN 978-80-8094-439-1.

METHODOLOGY SOURCES:

• Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR) http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/cadre_en.asp

• Fulcher, G. - Davidson, F.: Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book. Routledge Applied Linguistics 2016. ISBN-13: 978-0415339476

• Harmer, J.: The Practice of English Language Teaching. Longman 2007. ISBN 978-1405-85308-8

• Harmer, J.: How to Teach English. Longman-Pearson 2007. ISBN 978-1405-85309-5

• Hughes, A.: Testing for Language Teachers. Cambridge Handbooks for Language Teachers, 12th printing, 2012. ISBN-13: 978-0521272605

• Littlewood, W.: Communicative Language Teaching. CUP 2013. ISBN 978-0-521-281546

• Maley, E. - Duff, A.: Drama Techniques: A Resource Book of Communication Activities for Language Teachers. CUP 2005. ISBN-13: 978-0-521

• Tanner, R., Green, C.: Tasks for Teacher Education. Longman 2007. ISBN: 978-0-582-31663-8

• Ur, P.: A Course in Language Teaching. CUP 2009. ISBN 978-0-521-449994

• Ur, P.: Teaching Listening Comprehension. CUP 2013. ISBN 978-0-521-25509-7

• Wright, A. - Betteridge D. - Buckby –M.: Games for Language Learning. CUP 2012.

ISBN-10: 0521618223

Podmienky na absolvovanie predmetu:

Podmienky sú definované počtom kreditov v učebnom pláne vrátane požiadaviek na povinné a povinne voliteľné predmety

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:

anglický

Výsledky vzdelávania:

Študent si osvojí jednotlivé literárno vedné resp. lingvistické metódy výskumu, spoľahlivo využíva kvantitatívnu a kvalitatívnu metódu prezentácie výskumu.

Obsahová náplň štátnicového predmetu:

I. LINGUISTICS

1. Modern English vocabulary as a result of historical development. Dialects of Old English. From OE synthetic morphological system to ModE analytical one. Semantic change of the English vocabulary in the course of social, scientific and technological progress of the language community.

2. The scope, aims and principles of stylistics; Style as motivated choice, style in context, style and persuasive effects; Text as discourse; Critical discourse analysis; Language functions; The structure of interactive talk, conversation analysis.

3. Contrastive approaches to stylistic analysis; Text as product and text as process view; Expressive means and stylistics devices at particular language levels. Extra-linguistic expressive means and stylistic devices.

4. Standard English; Spoken vs. Written language; Formal versus Informal Style; Factual versus Expressive Style.

5. A contextual approach to lexical semantics. Meaning and Grammar. Lexical relations. Congruence variants: partial, quasi, pseudo and para-relations. Lexical configurations. Hierarchies and proportional series.

6. Pragmatics: main concepts and definitions. First-rank and second-rank principles; the co-operative principle and its maxims. Speech acts and speech events. Politeness principle and interaction. Interpersonal rhetoric; Discourse, text, context and co-text. Discourse analysis. Cohesion and coherence. Inference. Discourse and culture.

BRITISH AND AMERICAN LITERATURE

1. Historical overview of anglophone literature: medieval literature (G. Chaucer), Renaissance literature (W. Shakespeare), early American literature (W. Irving), Romanticism (T. S. Coleridge, E. A. Poe, N. Hawthorne), Victorian literature (J. Austen), Realism (O. Wilde, H. James)

2. Modern and postmodern literature (V. Woolf, E. Hemingway, G. Orwell, K. Vonnegut, S. Beckett, A. Miller, C.Churchill)

3. Postcolonial literature (P. Wheatley, C. Achebe, M. Silko, H. Kureishi, P. Roth)

4. Important representatives of short story writing modernism and first half of the 20th century) (K. Mansfield, V. Woolf, J. Joyce, S. Beckett, F. S. Fitzgerald, E. Hemingway, E. M. Forster)

5. Important representatives of short story writing from the second half of the 20th century (J. G. Ballard, E. Bowen, W. Trevor, J. D. Salinger, J. Carol Oates, D. Lessing, T. Capote, J. Barth, G. Greene, R. Carver, W. Allen)

III. METHODOLOGY

1. Teaching language: pronunciation, vocabulary, structures.

2. Teaching skills: speaking, reading, listening, writing and translation.

3. Assessment, evaluation, testing; error correction

4. Forms and techniques of teaching communicative activities; teaching aids.

5. Teaching foreign languages through age and proficiency levels.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KAA/DPO/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
AJNV15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. AJTJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. AJRJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a ruského jazyka a literatúry. MJAJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry. zHUAJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a anglického jazyka a literatúry. zTEAJ15m/učiteľstvo techniky a anglického jazyka a literatúry. zPSAJ15m/učiteľstvo psychológie a anglického jazyka a literatúry. EKAJ15m/učiteľstvo ekológie a anglického jazyka a literatúry. AJVO15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. AJES15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetickej výchovy. MAAJ15m/učiteľstvo matematiky a anglického jazyka a literatúry. BIAJ15m/učiteľstvo biológie a anglického jazyka a literatúry. zTVAJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a anglického jazyka a literatúry. AJSP15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. GEAJ15m/učiteľstvo geografie a anglického jazyka a literatúry. INAJ15m/učiteľstvo informatiky a anglického jazyka a literatúry. AJFJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a francúzskeho jazyka a literatúry. CHAJ15m/učiteľstvo chémie a anglického jazyka a literatúry. EPAJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a anglického jazyka a literatúry. SJAJ15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry. zVUAJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a anglického jazyka a literatúry. XAJET15b/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a etickej výchovy. AJNJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry. zPGAJ15m/učiteľstvo pedagogiky a anglického jazyka a literatúry. FYAJ15m/učiteľstvo fyziky a anglického jazyka a literatúry. AJHI15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a histórie. AJET15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a etickej výchovy.
Odporúčaná literatúra:

Bázlik, M.-Ambrus, P.: A Grammar of Legal English. Bratislava 2008

Brown, G.-Yule, G.: Discourse Analysis. Cambridge, 1983.

Crystal, D.-Davy, D.: Investigating English Style. London, 1969

Malmjakaer, K.(ed.): The Linguistics Encyclopedia. London, 1995.

Miššíková, G.: Linguistic Stylistics, UKF Nitra, 2003

Pípalová, R.: Thematic Organization of Paragraphs and Higher Text Units. Praha, 2008.

Van Dijk, T.: Text and Context. London, 1977.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:

anglický

Výsledky vzdelávania:

Študent si osvojí jednotlivé literárno vedné resp. lingvistické metódy výskumu, spoľahlivo využíva kvantitatívnu a kvalitatívnu metódu prezentácie výskumu.

Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Ústna obhajoba záverečnej diplomovej práce

Všeobecné pokyny

Obhajoba práce prebieha v anglickom jazyku a pozostáva spravidla z troch častí:

1) stručné predstavenie práce (asi 5 min.)

Prácu stačí predstaviť ústne, možno si tiež (ako podklad) pripraviť krátku power-pointovú prezentáciu (4 slides). Pri príprave prezentácie práce, odporúčame predstaviť si prítomnosť niekoho, kto prácu nečítal a snažiť sa (v rámci daného časového intervalu 5 minút) presvedčiť ho o kvalitách práce (v čom je zaujímavá a prínosná). Odporúčame dôraz na nasledujúce otázky:

aké boli ciele, hypotézy výskumu,

aký materiál ste analyzovali (charakter, rozsah),

aké metódy ste zvolili,

aký je (zamýšľaný a/alebo reálny) prínos práce (napr. Osvedčili sa použité metódy? Čo zaujímavé resp. nové ste zistili? Čo by ste zmenili, aby výsledky boli objektívnejšie a pod.)

2) Vlastná obhajoba práce - reakcia na posudky (asi 5 min.)

Študent konkrétne a erudovane:

reaguje na kritické poznámky v posudkoch (ak boli vytknuté nedostatky)

odpovedá na otázky (oponenta a/alebo školiteľa) uvedené v posudky

Obhajobu práce je potrebné dobre vopred pripraviť. Komisia, najmä školiteľ a oponent, musia vidieť, že na základe pripomienok a otázok v posudkoch si študent problematiku k danej téme doštudoval a že sa od odovzdania diplomovej práce „posunul“ ďalej.

3) Diskusia (5 – 10 min.)

V priebehu diskusie študent odpovedá na otázky prítomných členov komisie, čím prezentuje svoju orientáciu v danej problematike. Dĺžku diskusie ovplyvňuje jej aktuálny priebeh (orientácia a pohotovosť študenta, náročnosť problematiky a pod.) V princípe by diskusia nemala presiahnuť 10 minúť.

Celá obhajoba záverečnej práce trvá spravidla 15 až 20 minút.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ULUK/mDPŠS/15
Názov:
Diplomová práca a jej obhajoba
Študijný program:
ESET15m/učiteľstvo estetickej výchovy a etickej výchovy. BIES15m/učiteľstvo biológie a estetickej výchovy. MJES15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zVUES15m/učiteľstvo výtvarného umenia a estetickej výchovy. SJES15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. TJES15m/učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. ES18m/estetika. AJES15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetickej výchovy. MAES15m/učiteľstvo matematiky a estetickej výchovy. zTVES15m/učiteľstvo telesnej výchovy a estetickej výchovy. SPES15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zHUES15m/učiteľstvo hudobného umenia a estetickej výchovy. zPSES15m/učiteľstvo psychológie a estetickej výchovy. HIES15m/učiteľstvo histórie a estetickej výchovy. NJES15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zPGES15m/učiteľstvo pedagogiky a estetickej výchovy. EKES15m/učiteľstvo ekológie a estetickej výchovy. CHES15m/učiteľstvo chémie a estetickej výchovy. ESNV15m/učiteľstvo estetickej výchovy a náboženskej výchovy. ESVO15m/učiteľstvo estetickej výchovy a výchovy k občianstvu. FJES15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zTEES15m/učiteľstvo techniky a estetickej výchovy. GEES15m/učiteľstvo geografie a estetickej výchovy. RJES15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. INES15m/učiteľstvo informatiky a estetickej výchovy. FYES15m/učiteľstvo fyziky a estetickej výchovy. EPES15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a estetickej výchovy.
Odporúčaná literatúra:

Špecifikovaná s ohľadom na konkrétnu tému práce.

Podmienky na absolvovanie predmetu:

Vypracovanie, odovzdanie a úspešná obhajoba práce.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:

slovenský

Výsledky vzdelávania:

Študent je spôsobilý odborne a korektne vypracovať záverečnú prácu v súlade s požiadavkami na jej obsahovú aj formálno-grafickú, resp. bibliograficko-citačnú podobu. Dokáže presvedčivo a na požadovanej úrovni argumentovať a zdôvodniť svoje autorské rozhodnutia.

Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Diplomová práca je výstupom tvorivej aktivity študenta. Študent spolupracuje s konzultantom od fázy výberu témy cez stanovenie koncepcie práce až po jej finálnu podobu.

Predmet štátnej skúšky
Kód:
ULUK/mŠSEV/15
Názov:
Estetická výchova
Študijný program:
ESET15m/učiteľstvo estetickej výchovy a etickej výchovy. BIES15m/učiteľstvo biológie a estetickej výchovy. MJES15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zVUES15m/učiteľstvo výtvarného umenia a estetickej výchovy. SJES15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. TJES15m/učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. AJES15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetickej výchovy. MAES15m/učiteľstvo matematiky a estetickej výchovy. zTVES15m/učiteľstvo telesnej výchovy a estetickej výchovy. SPES15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zHUES15m/učiteľstvo hudobného umenia a estetickej výchovy. zPSES15m/učiteľstvo psychológie a estetickej výchovy. HIES15m/učiteľstvo histórie a estetickej výchovy. NJES15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zPGES15m/učiteľstvo pedagogiky a estetickej výchovy. EKES15m/učiteľstvo ekológie a estetickej výchovy. CHES15m/učiteľstvo chémie a estetickej výchovy. ESNV15m/učiteľstvo estetickej výchovy a náboženskej výchovy. ESVO15m/učiteľstvo estetickej výchovy a výchovy k občianstvu. FJES15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zTEES15m/učiteľstvo techniky a estetickej výchovy. GEES15m/učiteľstvo geografie a estetickej výchovy. RJES15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. INES15m/učiteľstvo informatiky a estetickej výchovy. FYES15m/učiteľstvo fyziky a estetickej výchovy. EPES15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a estetickej výchovy.
Odporúčaná literatúra:

Carlgen, Frans: Výchova ke svobodě : pedagogika Rudolfa Steinera. Praha : Baltazar, 1991.

Fischerová, Anna: Antológia z dejín estetickej výchovy. Bratislava : Univerzita Komenského, 1002.

Feřtek, Tomáš. Co je nové ve vzdělávání Praha: Nová beseda, 2015.

Hanuš, Radek – Chytilová, Lenka: Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing, 2009.

Helmingová, Helene: Pedagogika M. Montessoriovej. Bratislava : SPN, 1996.

Otázky a problémy výučby o holokauste. Bratislava: Informačná kancelária Rady Európy v Bratislave, 2001. 28 s.

Kulka, Jiří: Sémiopsychologické aspekty teenagerské kultury. In: O interpretácii umeleckého textu 17 : výrazové osobitosti teenagerskej kultúry, s. 7 – 21. Nitra : Vysoká škola pedagogická, 1996.

Machková, Eva: Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007.

Machková, Eva: Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : NIPOS, 2007.

Malíčková, Michaela: Estetika pre vysoké školy 4 : praktická estetika, aplikovaná estetika, využitie e-learningu. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2009.

Matulčíková, Mária: Reformnopedagogické školy a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Musica Liturgica, 2007.

Miko, František: Úloha interpretácie v recepcii diela. In: Aspekty literárneho textu. Nitra: Pedagogická fakultra, 1989.

Miko, František: Živá kultúra. In: Ako vstupovať do živej kultúry : kapitoly z literárnej vedy a estetiky. Nitra : Vysoká škola pedagogická, 1995.

Petty, Geoffrey: Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008.

Plesník, Ľubomír (ed.): Ako vstupovať do živej kultúry : kapitoly z literárnej vedy a estetiky. Nitra : Vysoká škola pedagogická, 1995.

Read, Herbert: Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.

Režná, Miroslava a kol.: Praktická estetika 3 : metodika praktickej estetiky pre stredné školy. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2011.

Silberman, Mel: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučovaní : osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha : Portál, 1997.

Slavík, Jan: Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.

Svozilová, Dana: Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU, 2005, 194 s.

Tartar-Goddetová, Edith: Umění jednat s dospívajícími. Praha : Portál, 2001.

Uhlíř, Jan: Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha : Portál, 2002.

Vágnerová, Marie: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.

Zeleňáková, Hana: Živá je cesta k umeniu : zážitkovosť v praktickej estetike pre stredné školy. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2011.

Žilková, Marta a kol.: Praktická estetika 1 : metodika praktickej estetiky pre základné školy. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2009.

Žilková, Marta – Zeleňáková, Hana – Režná, Miroslava (eds.): Praktická estetika 5 : zásobník tém a nápadov pre stredné školy. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2011.

Bližšie pozri aj Praktická estetika 6, 7, 8, 9, 10 (interpretačné postupy pri rôznych druhoch umenia)

Internetové zdroje

Holokaust nebol. Ako učiť o holokauste dnes? Metodická príručka pre základné a stredné školy. Dostupné z: https://www.nadaciamilanasimecku.sk/files/documents/metodicke-prirucky/holokaust%20nebol_%20ako%20ucit%20o%20holokauste%20dnes.pdf

Hipš, Juraj. Waldorf: Nechceme, aby deti boli len nahrávacím zariadením na správne odpovede. [online] Zverejnené 19. apríla 2016. Dostupné z: https://ciernalabut.sk/1652/waldorf-nechceme-aby-deti-nahravacim-zariadenim-spravne-odpovede/

www.dobraskola.sk

www.holocaust.cz

www.statpedu.sk

www.summerhillschool.co.uk

www.svobodauceni.cz

www.yadvashem.org

Podmienky na absolvovanie predmetu:

Úspešné absolvovanie štátnej skúšky

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:

slovenský jazyk

Výsledky vzdelávania:

Schopnosť autorsky interpretačne použiť získané vedomosti pri kontakte s fenoménmi estetickej výchovy.

Schopnosť reflektovať trendy súčasného estetického myslenia v nadväznosti na jeho tradíciu.

Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Tézy štátnej skúšky pre Mgr. UAP ESTETICKÁ VÝCHOVA

Časť: Estetická výchova (metodika)

1. Vymedzenie obsahu a cieľov estetickej výchovy. Zážitkový prístup k vyučovaniu umenia. Tvorivosť a hra vo vyučovaní umenia.

2. Alternatívne školské systémy (ich štrukturálne, metodické a obsahové odlišnosti od tradičného školstva, možnosti ich implementovania do praktickej estetiky a tradičného modelu vyučovania).

3. Waldorfská škola (skúsenostné učenie, umelecká výchova, eurytmia). Pedagogika M. Montessoriovej, jenská škola, freinetovská škola (základné princípy, znaky). Summerhill – základný prehľad o ich výchovno-vzdelávacích princípoch.

4. Súčasné vzdelávacie koncepcie: slobodné učenie (Peter Gray: sloboda učenia) a intuitívna pedagogika (Pär Ahlbom).

5. Súčasná situácia vo vyučovaní umenia. Štátny vzdelávací program umenie a kultúra na ZŠ a SŠ (učebné osnovy, obsah, metódy). Aktuálne problémy vo vyučovaní predmetov umenie a kultúra na SŠ a umeleckých predmetov na ZŠ (online vyučovanie).

6. Praktická estetika (koncepcia, ciele, kompozícia vyučovacích hodín, metódy). Umelecké a mimoumelecké estetično. Interpretácia.

7. Živá kultúra vo vyučovaní umenia. Témy hodín umenia a kultúry na SŠ – možnosti spracovania tradičných aj nových/aktuálnych tém pre teenagerský vek (vekové špecifiká pubescentov a adolescentov).

8. Vyučovanie umenia s rešpektovaním osobitostí žiakov ZŠ a študentov SŠ. Problém hľadania identity v teenagerskom veku a jeho vplyv na podobu hodín vyučovania umenia. Problémové situácie vo vzťahu učiteľ – žiak/študent (s dôrazom na komunikáciu a motiváciu, konkrétne návrhy riešení na základe skúseností z pedagogickej praxe).

9. Osobnosť žiaka/študenta. Osobnosť učiteľa (jednota odborného, pedagogického a ľudského profilu). Príprava učiteľa na hodiny predmetu výchova umením a umenie a kultúra (základné princípy, zásady, rešpektovanie vekových osobitostí žiakov/študentov).

10. Vyučovacie metódy v jednotlivých fázach vyučovacej hodiny. Tradičné vs. alternatívne metódy (zážitkové/skúsenostné/aktivizujúce metódy). Interpretácia ako východisková metóda. Metódy tvorivej dramatiky. Projektové, problémové vyučovanie a i.

11. Metóda štruktúrovanej drámy v systéme tvorivej dramatiky (charakteristika, metodický postup, príklady).

12. Kompozícia hodín v predmetoch umenie a kultúra. Kompozícia tradičnej verzus tvorivej hodiny praktickej estetiky na ZŠ a SŠ.

13. Metóda školskej interpretácie (Interpretácia v uvažovaní F. Mika. Podoby interpretácie /verbálna vs. neverbálna/, realizácia v škole, postupy, možnosti, funkčné prepojenie s inými metódami).

14. Metodické úskalia pri vyučovaní (časovo) rozsiahlych umeleckých diel (román, film atď.) a návrhy ich riešenia (metódy tvorivej dramatiky, štruktúrovaná dráma, metodická práca s úryvkom ap.).

15. Citlivé témy vo vyučovaní umenia (holokaust v umení pre deti a mládež).

16. Metodický projekt. Vlastné metodické uvažovanie nad vybraným umeleckým dielom a jeho zakomponovaním do vyučovacieho procesu (v predmete umenie a kultúra na SŠ). Vypracovanie konkrétnej vyučovacej hodiny s podrobným komentovaním metodického postupu, zdôvodnením výberu metód, kompozície hodiny atď. Aplikácia teoretických poznatkov z metodiky praktickej estetiky na konkrétnom príklade.

Štátnicové tézy z predmetu Estetické koncepcie

1/ Teória mimézis v estetickom a umenovednom myslení I. Výklad termínu mimézis. Teória mimézis v Platónovej estetickej koncepcii: výklad mimézis v kontexte Platónovej filozofie, výklad mimézis v teórii umenia, mimézis a diegézis atď. Teória mimézis v Aristotelovej teórii umenia.

2/ Teória mimézis v estetickom a umenovednom myslení II. Vzťah obrazu a skutočnosti v teórii J. Baudrillarda: vývojové fázy vzťahu obrazu a skutočnosti, výklad termínu simulakrum atď.

3/ Vzťah reči a písma v tradícii filozofického a estetického myslenia I. Výklad písma v Platónovej filozofickej a estetickej koncepcii (dialóg Faidros). Výklad vzťahu reči a písma v štrukturalistickej teórii F. de Saussurea.

4/ Vzťah reči a písma v tradícii filozofického a estetického myslenia II. Výklad vzťahu reči a písma v dekonštruktívnej teórii J. Derridu: logocentrizmus a fonocentrizmus metafyzickej tradície, pojem písma, výklad differance atď.

5/ Vzťah jazyka a skutočnosti v tradícii filozofického a estetického myslenia. Výklad vzťahu jazyka a skutočnosti v koncepcii stoikov (triadický model znaku). Vzťah jazyka a skutočnosti v koncepcii M. Foucaulta: problematika kultúrnych a historických predpokladov poriadku, výklad termínu epistéma, charakteristika epistémy renesancie, klasicizmu a moderny.

6/ Feministická teória a jej uplatnenie pri výklade jazyka a umenia I. Interpretácia sexuality ako sociálnej konštrukcie v psychoanalytickej teórii Z. Freuda. Problematika vzťahu nevedomia a jazyka v teórii J. Lacana.

7/ Feministická teória a jej uplatnenie pri výklade jazyka a umenia II. Výklad rozdielu medzi mužom a ženou (kritika biologického esencializmu). Analýza ťažiskových problémov v teóriách L. Irigaray, H. Cixous a J. Kristevy.

8/ Problematika médií a ich vzťahu ku skutočnosti I. Problematika vizuality a teória

dromológie P. Virilia: fenomén rýchlosti a miznutie skutočnosti, optoelektronický fetišizmus atď. Simulácia a inscenovanie reálneho v koncepcii J. Baudrillarda: vzťah obrazu a skutočnosti, simulakrum, hyperrealita atď.

9/ Problematika médií a ich vzťahu ku skutočnosti II. Typológia médií v koncepcii H. M. McLuhana: médium ako extenzia zmyslov a posolstvo, typológia chladných a horúcich médií atď.

10/ Problematika interpretácie v tradícii filozofického a estetického myslenia. Vplyv gréckeho racionalizmu a hermetickej tradície na teóriu interpretácie. Problematika hraníc interpretácie, kritika čitateľsky orientovanej teórie interpretácie: U. Eco. Problematika nadinterpretácie: J. Culler, R. Rorty.

11/ Estetika škaredého, brutálneho, rozkoši a moci: libertínstvo a domýšľanie jeho dôsledkov v diele D. A. F. De Sadeho v konfrontácii s filozofiou vôle u Friedricha Nietzscheho; prehľadový orientačný náčrt estetiky škaredého naprieč dejinami estetického myslenia.

12/ Vkus ako kľúčová kategória osvietenskej estetiky. Predosvietenská reflexia vkusu a osvietenské koncepty Denisa Diderota a Edmunda Burka. Mechanizmus estetického posudzovania u Imanuela Kanta ako východisko modernej estetiky.

13/ Význam Kantovej estetickej teórie pre súčasnú estetiku a umenie (s dôrazom na kvality estetického súdu, hlavne bezúčelnosť umenia, vzájomne nepodmienenú existenciu estetických a etických kvalít a kategóriu vznešeného).

14/ Vznešené, jeho tradícia a význam pre teóriu moderného umenia. Historické premeny kategórie vznešeného a jej miesto vo filozofii moderného umenia s dôrazom na Kanta a pokantovskú líniu. Vznešené v umení avantgárd 20. storočia a v postmodernej teórii (Welsch s dôrazom na Lyotarda).

15/ Estetika výrazu v romantickej estetickej tradícii. Nemecká estetika a umelecká prax, anglický romantizmus. Premeny vnímania, myslenia a umeleckej tvorby (narúšanie existujúcej estetiky krásna - groteskné, irónia, duchovné vnímanie, umenie ako bohoslužba, mysticizmus, proroctvo).

16/ Heglova téza o konci umenia v estetickej teórii a umeleckej praxi. Autonómnosť a bezúčelnosť umenia. Povaha umeleckej činnosti, funkcie moderného umenia.

17/ Hra ako modelujúci princíp sveta vo vybraných konceptoch európskej filozofie. Hra ako ontický, kultúrotvorný a estetický princíp vo filozofických systémoch a estetickej teórii.

Literatúra k estetickým koncepciám

Appignanesi, Richard – Garatt, Chris: Postmodernizmus pro začátečníky. Prel. Radek Šimek. Praha : Ando Publishing, 1996. 176 s. ISBN 80-902032-5-6.

Baudrillard, Jean: O svádění. Olomouc : Votobia, 1996, 216 s. ISBN 80-7198-078-1

Baudrillard, Jean: Simulacra And Simulation. University of Michigan Press, 1995, 164 s. ISBN-10: 0472065211, ISBN-13: 978-0472065219

Burke, Edmund: O vkuse, vznešenom a krásnom. Bratislava : Tatran, 1981, 165 s.

Diderot, Denis: Výbor z díla. Praha : Svoboda, 1990, 288 s. ISBN 80-205-0117-7.

Eco, Umberto: Dějiny ošklivosti. Praha : Argo, 2007. 456 s. ISBN 978-80-7203-893-0

Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004, 330 s. ISBN 80-246-0740-9

Eco, Umberto – Rorty, Richard – Culler, Jonathan – Brooke-Roseová, Christine: Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995, 146 s. ISBN 80-7115-080-0

Fink, Eugen: Hra jako symbol světa. Prel. Miroslav Petříček. Praha : Český spisovatel, 1993. 272 s. ISBN 80-202-0410-5

Foucault, Michael: Slovo a obraz. Archeológia humanitných vied. Bratislava : Kalligram, 2000, 400 s. ISBN 80-7149-664-2

Foucault, Michael: Toto nie je fajka. Bratislava : Archa, 1994, 79 s. ISBN 80-7115-084-3

Gilbertová, Katherine, Everett – Kuhn, Helmut: Dějiny estetiky. Praha : SNKLU, 1965, 503 s.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich: Estetika 2. Zv. Bratislava : Epocha, 1970, 197 s.

Kant, Imanuel: Kritika soudnosti. Prel. Vladimír Špalek a Walter Hansel. Praha : Odeon, 1975. 273 s. Bez ISBN.

Karásek, Jindřich: Kantova analogie estetické zkušenosti. Praha – Filosofia, 2004. 92 s. ISBN 80-7007-205-9

Kristeva, Julia: Jazyk lásky. Eseje o sémiotice, psychoanalýze a mateřství. Praha : One Woman Press, 2004, 250 s. ISBN 80-86356-38-8

Le Brunová, Annie: Sade a divadlo. In: Archetyp – mýtus – utópia. Banská Bystrica : Štátna galéria Banská Bystrica, 1998, ISBN 80-88681-34-0.

Lessing, Gotthold E.: Laookon čili o hranicích malířství a poesie. Praha : SNKLHU, 1960.1

Liessman, Konrad Paul: Filozofie moderního umění. Prel. Jiří Horák. Olomouc : Votobia, 1993. 207 s. ISBN 80-7198-444-2

Lyotard, Jean-François: O postmodernismu. Prel. J. Pechar. Praha : Filosofický ústav AV ČR, 1993. 208 s. ISBN 80-7007-047-1

Malíčková, Michaela: Hra(nie) len ako estetický fenomén. Nitra : ÚLUK FF UKF, 2008, 150 s. ISBN 978-80-8094-430-8

McLuhan, Herbert Marshall: Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. Brno: Jota, 2000, 420 s. ISBN: 80-7217-128-3

McLuhan, Herbert Marshall: Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991, 348 s. ISBN 80-207-0296-2

Morrisová, Pam: Literatura a feminismus. Brno : Host, 2001, 232 s. ISBN: 80-86055-90-6

Ovsiannikov, M. F.: Dejiny estetického myslenia. Bratislava : Pravda, 1980, 496 s. Bez ISBN.

Sade, D. A. F. de: Filozofia v budoári. Bratislava : 1996, 173 s. ISBN 80-967026-7-x.

Schneider, Norbert: Dejiny estetiky od osvietenstva po postmodernu. Prel. Milan Matiaška. Bratislava : Kalligram, 2002. 344 s. ISBN 80-7149482-8

Solomon, Robert C.: Vzostup a pád subjektu alebo od Rousseaua po Derridu. Nitra : Enigma : 1996, 217 s. ISBN 80-85471-30-2.

Virilio, Paul: Informatická bomba. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2004, 167 s.

Virilio, Paul: Stroj videnia. Bratislava : Slovenský filmový ústav, 2002, 111 s. ISBN: 80-85187-31-0

Virilio, Paul: Válka a film. Logistika vnímání. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2007, 185 s. ISBN 978-80-86818-38-2

Welsch, Wolfgang: Estetické myslenie. Prel. Ladislav Kiczko. Bratislava : Archa, 1993. 168 s. ISBN 80-7115-063-0

Zuska, Vlastimil (ed.): Umění, krása, šeredno. Texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. 372 s. ISBN 80-246-0540-6

Predmet štátnej skúšky
Kód:
KPG/mUZŠS/15
Názov:
Školská pedagogika
Študijný program:
BIPG15m/učiteľstvo biológie a pedagogiky. zPGRJ15m/učiteľstvo pedagogiky a ruského jazyka a literatúry. BIPS15m/učiteľstvo biológie a psychológie. MAPS15m/učiteľstvo matematiky a psychológie. zPSAJ15m/učiteľstvo psychológie a anglického jazyka a literatúry. zPSHI15m/učiteľstvo psychológie a histórie. XSJET15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy. FYGE15m/učiteľstvo fyziky a geografie. EPGE15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a geografie. AJNV15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. HINV15m/učiteľstvo histórie a náboženskej výchovy. SJTJ15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. BINJ15m/učiteľstvo biológie a nemeckého jazyka a literatúry. BISJ15m/učiteľstvo biológie a slovenského jazyka a literatúry. INHI15m/učiteľstvo informatiky a histórie. INNV15m/učiteľstvo informatiky a náboženskej výchovy. INRJ15m/učiteľstvo informatiky a ruského jazyka a literatúry. INTJ15m/učiteľstvo informatiky a talianskeho jazyka a literatúry. RJVO15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. RJTJ15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. MJGE15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a geografie. MJHI15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a histórie. MJFY15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a fyziky. MJNV15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. MJRJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a ruského jazyka a literatúry. MJSJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry. FJTJ15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. SPHI15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a histórie. MAFJ15m/učiteľstvo matematiky a francúzskeho jazyka a literatúry. zHUSJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a slovenského jazyka a literatúry. zHUTJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a talianskeho jazyka a literatúry. GEVU15m/učiteľstvo geografie a výtvarného umenia. FYRJ15m/učiteľstvo fyziky a ruského jazyka. zTVFJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a francúzskeho jazyka a literatúry. zVUNV15m/učiteľstvo výtvarného umenia a náboženskej výchovy. EKNV15m/učiteľstvo ekológie a náboženskej výchovy. EKTJ15m/učiteľstvo ekológie a talianskeho jazyka a literatúry. FYEV15m/učiteľstvo fyziky a etickej výchovy. FYNJ15m/učiteľstvo fyziky a nemeckého jazyka a literatúry. GEVO15m/učiteľstvo geografie a výchovy k občianstvu. GESJ15m/učiteľstvo geografie a slovenského jazyka a literatúry. CHEV15m/učiteľstvo chémie a etickej výchovy. CHHI15m/učiteľstvo chémie a histórie. EPHI15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a histórie. EPIN15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a informatiky. EPMA15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a matematiky. EPTJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a talianskeho jazyka a literatúry. EPVO15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a výchovy k občianstvu. zPGHI15m/učiteľstvo pedagogiky a histórie. EKPG15m/učiteľstvo ekológie a pedagogiky. zPGSP15m/učiteľstvo pedagogiky a španielskeho jazyka a literatúry. CHPS15m/učiteľstvo chémie a psychológie. GEPS15m/učiteľstvo geografie a psychológie. zVUPS15m/učiteľstvo výtvarného umenia a psychológie. FYPS15m/učiteľstvo fyziky a psychológie. XNJET15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a etickej výchovy. XNJVO15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. INGE15m/učiteľstvo informatiky a geografie. GEEK15m/učiteľstvo geografie a ekológie. AJVO15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. HIES15m/učiteľstvo histórie a estetickej výchovy. NJTJ15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. NJHI15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a histórie. NJNV15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. TJNV15m/učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. BITE15m/učiteľstvo biológie a techniky. BITV15m/učiteľstvo biológie a telesnej výchovy. INEV15m/učiteľstvo informatiky a etickej výchovy. MAFY15m/učiteľstvo matematiky a fyziky. FYEK15m/učiteľstvo fyziky a ekológie. FYCH15m/učiteľstvo fyziky a chémie. MJBI15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a biológie. MJNJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry. zTVHI15m/učiteľstvo telesnej výchovy a histórie. zTVET15m/učiteľstvo telesnej výchovy a etickej výchovy. zTVTE15m/učiteľstvo telesnej výchovy a techniky. zTEAJ15m/učiteľstvo techniky a anglického jazyka a literatúry. zTVRJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a ruského jazyka a literatúry. zTVTJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a talianskeho jazyka a literatúry. FJHI15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a histórie. SPNV15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. zHUTE15m/učiteľstvo hudobného umenia a techniky. EKTE15m/učiteľstvo ekológie a techniky. CHSJ15m/učiteľstvo chémie a slovenského jazyka a literatúry. zTESJ15m/učiteľstvo techniky a slovenského jazyka a literatúry. zVUHI15m/učiteľstvo výtvarného umenia a histórie. zVUVO15m/učiteľstvo výtvarného umenia a výchovy k občianstvu. FYAJ15m/učiteľstvo fyziky a anglického jazyka a literatúry. GEES15m/učiteľstvo geografie a estetickej výchovy. GEHI15m/učiteľstvo geografie a histórie. CHAJ15m/učiteľstvo chémie a anglického jazyka a literatúry. MASP15m/učiteľstvo matematiky a španielskeho jazyka a literatúry. BIFJ15m/učiteľstvo biológie a francúzskeho jazyka a literatúry. EPEV15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a etickej výchovy. zHUAJ16m/učiteľstvo hudobného umenia a anglického jazyka a literatúry. zVUAJ16m/učiteľstvo výtvarného umenia a anglického jazyka a literatúry. MJPG15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a pedagogiky. zHUPG15m/učiteľstvo hudobného umenia a pedagogiky. zPGAJ16m/učiteľstvo pedagogiky a anglického jazyka a literatúry. MJPS15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a psychológie. EKPS15m/učiteľstvo ekológie a psychológie. zPSES15m/učiteľstvo psychológie a estetickej výchovy. EPPS15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a psychológie. AJET15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a etickej výchovy. TJES15m/učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. BIHI15m/učiteľstvo biológie a histórie. BIVO15m/učiteľstvo biológie a výchovy k občianstvu. MACH15m/učiteľstvo matematiky a chémie. MAES15m/učiteľstvo matematiky a estetickej výchovy. MAEV15m/učiteľstvo matematiky a etickej výchovy. MAHU15m/učiteľstvo matematiky a hudobného umenia. MAVO15m/učiteľstvo matematiky a výchovy k občianstvu. MATJ15m/učiteľstvo matematiky a talianskeho jazyka a literatúry. MATV15m/učiteľstvo matematiky a telesnej výchovy. MAVU15m/učiteľstvo matematiky a výtvarného umenia. SJRJ15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a ruského jazyka a literatúry. BIEV15m/učiteľstvo biológie a etickej výchovy. MJAJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry. MJES15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. MJHU15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a hudobného umenia. MJMA15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a matematiky. MJTJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. zAJL15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry. AJFJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a francúzskeho jazyka a literatúry. zTVNJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a nemeckého jazyka a literatúry. AJSP15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. zHUES15m/učiteľstvo hudobného umenia a estetickej výchovy. INVU15m/učiteľstvo informatiky a výtvarného umenia. GETJ15m/učiteľstvo geografie a talianskeho jazyka a literatúry. EKHU15m/učiteľstvo ekológie a hudobného umenia. zTENV15m/učiteľstvo techniky a náboženskej výchovy. zVUSP15m/učiteľstvo výtvarného umenia a španielskeho jazyka a literatúry. zVUTJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a talianskeho jazyka a literatúry. FYNV15m/učiteľstvo fyziky a náboženskej výchovy. FYTJ15m/učiteľstvo fyziky a talianskeho jazyka a literatúry. GEAJ15m/učiteľstvo geografie a anglického jazyka a literatúry. GEEV15m/učiteľstvo geografie a etickej výchovy. EKFJ15m/učiteľstvo ekológie a francúzskeho jazyka a literatúry. GEFJ15m/učiteľstvo geografie a francúzskeho jazyka a literatúry. EPFJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a francúzskeho jazyka a literatúry. EPVU15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a výtvarného umenia. zPGES15m/učiteľstvo pedagogiky a estetickej výchovy. zPGNJ15m/učiteľstvo pedagogiky a nemeckého jazyka a literatúry. zPGFJ15m/učiteľstvo pedagogiky a francúzskeho jazyka a literatúry. zPGNV15m/učiteľstvo pedagogiky a náboženskej výchovy. EPPG15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a pedagogiky. zPSTE15m/učiteľstvo psychológie a techniky. zPSNV15m/učiteľstvo psychológie a náboženskej výchovy. zPSNJ15m/učiteľstvo psychológie a nemeckého jazyka a literatúry. XSJHI15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a histórie. CHGE15m/učiteľstvo chémie a geografie. HIET15m/učiteľstvo histórie a etickej výchovy. SJVO15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. SJHI15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a histórie. BICH15m/učiteľstvo biológie a chémie. INAJ15m/učiteľstvo informatiky a anglického jazyka a literatúry. INTV15m/učiteľstvo informatiky a telesnej výchovy. MANV15m/učiteľstvo matematiky a náboženskej výchovy. MARJ15m/učiteľstvo matematiky a ruského jazyka a literatúry. AJRJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a ruského jazyka a literatúry. BIIN15m/učiteľstvo biológie a informatiky. MJCH15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a chémie. MJTV15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a telesnej výchovy. zTVVO15m/učiteľstvo telesnej výchovy a výchovy k občianstvu. zVUAJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a anglického jazyka a literatúry. FJES15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zHUET15m/učiteľstvo hudobného umenia a etickej výchovy. zHUSP15m/učiteľstvo hudobného umenia a španielskeho jazyka a literatúry. CHTV15m/učiteľstvo chémie a telesnej výchovy. zVUET15m/učiteľstvo výtvarného umenia a etickej výchovy. zVUSJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a slovenského jazyka a literatúry. EKVO15m/učiteľstvo ekológie a výchovy k občianstvu. CHNV15m/učiteľstvo chémie a náboženskej výchovy. BISP15m/učiteľstvo biológie a španielskeho jazyka a literatúry. INSP15m/učiteľstvo informatiky a španielskeho jazyka a literatúry. EPHU15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a hudobného umenia. EPNJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a nemeckého jazyka a literatúry. ETNV15m/učiteľstvo etickej výchovy a náboženskej výchovy. zVUPG15m/učiteľstvo výtvarného umenia a pedagogiky. zPGTJ15m/učiteľstvo pedagogiky a talianskeho jazyka a literatúry. FYPG15m/učiteľstvo fyziky a pedagogiky. INPS15m/učiteľstvo informatiky a psychológie. zTVPS15m/učiteľstvo telesnej výchovy a psychológie. BIGE15m/učiteľstvo biológie a geografie. MAGE15m/učiteľstvo matematiky a geografie. SJAJ15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka a literatúry. AJTJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. ESNV15m/učiteľstvo estetickej výchovy a náboženskej výchovy. NJES15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a estetickej výchovy. SJNJ15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry. SJNV15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. BIRJ15m/učiteľstvo biológie a ruského jazyka a literatúry. BITJ15m/učiteľstvo biológie a talianskeho jazyka a literatúry. BIVU15m/učiteľstvo biológie a výtvarného umenia. INCH15m/učiteľstvo informatiky a chémie. INFY15m/učiteľstvo informatiky a fyziky. INTE15m/učiteľstvo informatiky a techniky. MAHI15m/učiteľstvo matematiky a histórie. RJHI15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a histórie. RJNV15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. MJIN15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a informatiky. zHUVU15m/učiteľstvo hudobného umenia a výtvarného umenia. zTVVU15m/učiteľstvo telesnej výchovy a výtvarného umenia. zHUU15m/učiteľstvo hudobného umenia. zTVHU15m/učiteľstvo telesnej výchovy a hudobného umenia. FJRJ15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a ruského jazyka a literatúry. SPES15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a estetickej výchovy. zHUHI15m/učiteľstvo hudobného umenia a histórie. zHUNV15m/učiteľstvo hudobného umenia a náboženskej výchovy. GEHU15m/učiteľstvo geografie a hudobného umenia. CHHU15m/učiteľstvo chémie a hudobného umenia. CHTE15m/učiteľstvo chémie a techniky. zTEFJ15m/učiteľstvo techniky a francúzskeho jazyka a literatúry. zTESP15m/učiteľstvo techniky a španielskeho jazyka a literatúry. zTEVO15m/učiteľstvo techniky a výchovy k občianstvu. zVUFJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a francúzskeho jazyka a literatúry. GENV15m/učiteľstvo geografie a náboženskej výchovy. GESP15m/učiteľstvo geografie a španielskeho jazyka a literatúry. EPRJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a ruského jazyka a literatúry. EPSP15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a španielskeho jazyka a literatúry. EPTE15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a techniky. zTEAJ16m/učiteľstvo techniky a anglického jazyka a literatúry. MAPG15m/učiteľstvo matematiky a pedagogiky. CHPG15m/učiteľstvo chémie a pedagogiky. zPSRJ15m/učiteľstvo psychológie a ruského jazyka a literatúry. zPSET15m/učiteľstvo psychológie a etickej výchovy. zPSVO15m/učiteľstvo psychológie a výchovy k občianstvu. zXTCH17m/učiteľstvo techniky. zXAJL15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry. HIVO15m/učiteľstvo histórie a výchovy k občianstvu. NJVO15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. SJES15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. TJET15m/učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry a etickej výchovy. BIES15m/učiteľstvo biológie a estetickej výchovy. BIFY15m/učiteľstvo biológie a fyziky. INEK15m/učiteľstvo informatiky a ekológie. INSJ15m/učiteľstvo informatiky a slovenského jazyka a literatúry. MAIN15m/učiteľstvo matematiky a informatiky. NJRJ15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a ruského jazyka a literatúry. RJET15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a etickej výchovy. MJEK15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a ekológie. MJET15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a etickej výchovy. GETV15m/učiteľstvo geografie a telesnej výchovy. zHUAJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a anglického jazyka a literatúry. zHUD15m/učiteľstvo hudobno-dramatického umenia. zTVES15m/učiteľstvo telesnej výchovy a estetickej výchovy. SJFJ15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a francúzskeho jazyka a literatúry. SPTJ15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a talianskeho jazyka a literatúry. SPVO15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. CHVO15m/učiteľstvo chémie a výchovy k občianstvu. INES15m/učiteľstvo informatiky a estetickej výchovy. zHURJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a ruského jazyka a literatúry. zHUVO15m/učiteľstvo hudobného umenia a výchovy k občianstvu. MATE15m/učiteľstvo matematiky a techniky. zTEES15m/učiteľstvo techniky a estetickej výchovy. zTENJ15m/učiteľstvo techniky a nemeckého jazyka a literatúry. zTETJ15m/učiteľstvo techniky a talianskeho jazyka a literatúry. zVUTE15m/učiteľstvo výtvarného umenia a techniky. zVUNJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a nemeckého jazyka a literatúry. FYES15m/učiteľstvo fyziky a estetickej výchovy. FYSJ15m/učiteľstvo fyziky a slovenského jazyka a literatúry. GENJ15m/učiteľstvo geografie a nemeckého jazyka a literatúry. GERJ15m/učiteľstvo geografie a ruského jazyka a literatúry. EKSP15m/učiteľstvo ekológie a španielskeho jazyka a literatúry. FYSP15m/učiteľstvo fyziky a španielskeho jazyka a literatúry. EPBI15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a biológie. EPEK15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a ekológie. EPES15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a estetickej výchovy. EPCH15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a chémie. EPSJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a slovenského jazyka a literatúry. EPTV15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a telesnej výchovy. zPGVO15m/učiteľstvo pedagogiky a výchovy k občianstvu. zPGSJ15m/učiteľstvo pedagogiky a slovenského jazyka a literatúry. GEPG15m/učiteľstvo geografie a pedagogiky. zPGPS15m/učiteľstvo pedagogiky a psychológie. zPSTJ15m/učiteľstvo psychológie a talianskeho jazyka a literatúry. zPSFJ15m/učiteľstvo psychológie a francúzskeho jazyka a literatúry. zPSSP15m/učiteľstvo psychológie a španielskeho jazyka a literatúry. zPSAJ16m/učiteľstvo psychológie a anglického jazyka a literatúry. XSJVO15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. XNJHI15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a histórie. AJHI15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a histórie. ESET15m/učiteľstvo estetickej výchovy a etickej výchovy. AJNJ15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry. AJES15m/učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetickej výchovy. ESVO15m/učiteľstvo estetickej výchovy a výchovy k občianstvu. NJET15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a etickej výchovy. SJET15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy. TJHI15m/učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry a histórie. TJVO15m/učiteľstvo talianskeho jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. BIAJ15m/učiteľstvo biológie a anglického jazyka a literatúry. BIEK15m/učiteľstvo biológie a ekológie. BIHU15m/učiteľstvo biológie a hudobného umenia. BINV15m/učiteľstvo biológie a náboženskej výchovy. INHU15m/učiteľstvo informatiky a hudobného umenia. MABI15m/učiteľstvo matematiky a biológie. MANJ15m/učiteľstvo matematiky a nemeckého jazyka a literatúry. MASJ15m/učiteľstvo matematiky a slovenského jazyka a literatúry. zTVAJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a anglického jazyka a literatúry. zTVNV15m/učiteľstvo telesnej výchovy a náboženskej výchovy. FJNV15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a náboženskej výchovy. FJNJ15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a nemeckého jazyka a literatúry. FJVO15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. NJSP15m/učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. RJSP15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. SJSP15m/učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. SPET15m/učiteľstvo španielskeho jazyka a literatúry a etickej výchovy. zHUFJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a francúzskeho jazyka a literatúry. FYTV15m/učiteľstvo fyziky a telesnej výchovy. FYVU15m/učiteľstvo fyziky a výtvarného umenia. CHTJ15m/učiteľstvo chémie a talianskeho jazyka a literatúry. EKAJ15m/učiteľstvo ekológie a anglického jazyka a literatúry. EKES15m/učiteľstvo ekológie a estetickej výchovy. EKEV15m/učiteľstvo ekológie a etickej výchovy. zTEET15m/učiteľstvo techniky a etickej výchovy. zTEHI15m/učiteľstvo techniky a histórie. zTVSP15m/učiteľstvo telesnej výchovy a španielskeho jazyka a literatúry. zVUES15m/učiteľstvo výtvarného umenia a estetickej výchovy. zVURJ15m/učiteľstvo výtvarného umenia a ruského jazyka a literatúry. EKHI15m/učiteľstvo ekológie a histórie. EKNJ15m/učiteľstvo ekológie a nemeckého jazyka a literatúry. EKRJ15m/učiteľstvo ekológie a ruského jazyka a literaúry. EKSJ15m/učiteľstvo ekológie a slovenského jazyka a literatúry. FYVO15m/učiteľstvo fyziky a výchovy k občianstvu. FYHI15m/učiteľstvo fyziky a histórie. CHES15m/učiteľstvo chémie a estetickej výchovy. CHNJ15m/učiteľstvo chémie a nemeckého jazyka a literatúry. CHRJ15m/učiteľstvo chémie a ruského jazyka a literatúry. CHSP15m/učiteľstvo chémie a španielskeho jazyka a literatúry. MJSP15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. EPAJ15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a anglického jazyka a literatúry. EPFY15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a fyziky. EPNV15m/učiteľstvo odborných ekonomických predmetov a náboženskej výchovy. EKTV15m/učiteľstvo ekológie a telesnej výchovy. zTVAJ16m/učiteľstvo telesnej výchovy a anglického jazyka a literatúry. zVEd20m/Výtvarná edukácia. INPG15m/učiteľstvo informatiky a pedagogiky. zTVPG15m/učiteľstvo telesnej výchovy a pedagogiky. zPGTE15m/učiteľstvo pedagogiky a techniky. zHUPS15m/učiteľstvo hudobného umenia a psychológie. zPSSJ15m/učiteľstvo psychológie a slovenského jazyka a literatúry. CHEK15m/učiteľstvo chémie a ekológie. INFJ15m/učiteľstvo informatiky a francúzskeho jazyka a literatúry. INVO15m/učiteľstvo informatiky a výchovy k občianstvu. INNJ15m/učiteľstvo informatiky a nemeckého jazyka a literatúry. MAAJ15m/učiteľstvo matematiky a anglického jazyka a literatúry. MAEK15m/učiteľstvo matematiky a ekológie. RJES15m/učiteľstvo ruského jazyka a literatúry a estetickej výchovy. MJFJ15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a francúzskeho jazyka a literatúry. MJVO15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a výchovy k občianstvu. MJVU15m/Učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry a výtvarného umenia. zTCH17m/učiteľstvo techniky. zTVSJ15m/učiteľstvo telesnej výchovy a slovenského jazyka a literatúry. FJET15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a etickej výchovy. FJSP15m/učiteľstvo francúzskeho jazyka a literatúry a španielskeho jazyka a literatúry. zHUNJ15m/učiteľstvo hudobného umenia a nemeckého jazyka a literatúry. GETE15m/učiteľstvo geografie a techniky. FYHU15m/učiteľstvo fyziky a hudobného umenia. FYTE15m/učiteľstvo fyziky a techniky. EKVU15m/učiteľstvo ekológie a výtvarného umenia. CHVU15m/učiteľstvo chémie a výtvarného umenia. zTERJ15m/učiteľstvo techniky a ruského jazyka a literatúry. FYFJ15m/učiteľstvo fyziky a francúzskeho jazyka a literatúry. CHFJ15m/učiteľstvo chémie a francúzskeho jazyka a literatúry. VONV15m/učiteľstvo výchovy k občianstvu a náboženskej výchovy.
Odporúčaná literatúra:

BACÍK, F. A KOL.1998. Kapitoly ze školského managementu. Praha, PF UK. ISBN 80-7184-025-4.

ČÁP, J.1997. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK.

ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. Praha, Portál.

DUCHOVIČOVÁ, J. 2007. Aspekty diferenciácie v edukácii nadaných žiakov. Nitra : PF UKF, 312 s., ISBN 978-80-8094-099-7.

ĎURIČ, L., GRÁC, J., ŠTEFANOVIČ, J. 1991. Pedagogická psychológia. Bratislava, Jaspis.

FENYVESIOVÁ, L. 2006. Vyučovacie metódy a interakčný štýl učiteľa. Nitra : PF UKF, 153 s., ISBN 80-8050-899-2.

FONTANA, D.1997. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál.

GAVORA, P. 2000.Úvod do pedagogického výskumu. Brno : Paido, 207 s. ISBN 80-85931-79-6.

HUPKOVÁ, M. 2006. Profesijná sebareflexia učiteľov. Prešov : Vydavateľstvo Michala Vaška, 203 s., ISBN 80-8094-028-2.

KAČÁNI, V. A KOL.1999. Základy učiteľskej psychológie. Bratislava, SPN.

KALHOUST, Z. - OBST, O. a kol. 2002. Školní didaktika. Praha : Portál. ISBN 80-7178-253X.

KASÁČOVÁ, B. 2002. Učiteľ, profesia a príprava. Banská Bystrica : UMB PF, ISBN 80-8055-702-0.

OBDRŽÁLEK, Z. - HORVÁTHOVÁ. K. A KOL. 2004. Organizácia a manažment školstva. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, ISBN 80-10-00022-1.

OBDRŽÁLEK, Z. 2002. Škola a jej manažment. Bratislava, UK., ISBN 80-223-1690-3.

OBST, O.1998. Základy školského managementu pro učitele. Olomouc, PF UP.110 s. ISBN 80-7067-941-7.

OBST, O. 2003. Základy managementu. Olomouc, PF UP, 65 s., ISBN 80-244-0677-2

PASCH, M. a kol.1997. Od vzdelávacího programu k vyučovací hodine. Praha : Portál, ISBN 80-7178-127-4.

PELIKÁN, J. 1998. Základy empirického výskumu pedagogických javov. Praha : Karolinum, 269 s. ISBN 80-7184-569-8.

PETLÁK, E. 1997 – 2004. Všeobecná didaktika. Bratislava : IRIS, ISBN 80-89018-64-5.

PETLÁK, E. A KOL. 2005. Kapitoly zo súčasnej didaktiky. Bratislava : Iris, ISBN 80-89018-89-0.

PETLÁK, E. 2000. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Bratislava : Iris. ISBN 80-89040-04-7.

PETLÁK, E. - KOMORA, J. 2003. Vyučovanie v otázkach a odpovediach. Bratislava : IRIS. ISBN 80-89018-48-3.

PETLÁK, E. 2006. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava : IRIS, 119 s., ISBN 80-89018-97-1.

PORUBSKÁ, G. – SEIDLER, P. - KURINCOVÁ, V. 2001. Diferenciácia, integrácia, kooperácia v edukačnom prostredí. Nitra : PF UKF. ISBN 80-8050-415-6.

PRUCHA, J.1996. Alternatívní školy. Praha : Portál, ISBN 80-7178-977-1.

SEIDLER, P. – KURINCOVÁ, V. 2005. Inakosti v edukačnom prostredí. Nitra : PF UKF, 242 s., ISBN 80-8050-839-9.

SILVERMAN, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, ISBN 80-551-0904-4.

ŠVEC, Š. A KOL. 1998. Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS, 287 s. ISBN 80-88778-73-5.

TÓTHOVÁ, M. 2006. Rozvoj tvorivosti na 1. stupni ZŠ. Nitra: PF UKF, 196 s. ISBN 80-8094-033-9.

ZELINA, M. 2000. Alternatívne školstvo. Bratislava : IRIS, ISBN 978-80-88778-98-1

Vyhláška MŠ SR č: 291/2004

Zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 317/2009o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Pedagogické časopisy, pedagogické slovníky.

Štátny vzdelávací program ISCED 2-3

Podmienky na absolvovanie predmetu:

ústna skúška

Výsledky vzdelávania:

Študent disponuje hlbokými teoretickými vedomosťami o zásadných faktoroch a procesoch socializácie a výchovy, o kultúrnych súvislostiach antropogenézy a jej psychologických interpretáciách. Orientuje sa v obsahoch všeobecného vzdelávania a dokáže ich efektívne transformovať pre didaktické účely. Má primerané poznatky z oblasti organizácie a riadenia vzdelávania a orientuje sa v oblasti pedagogického výskumu.

Obsahová náplň štátnicového predmetu:

Školská pedagogika - stručná osnova predmetu:

1. Didaktika ako veda a jej postavenie v systéme pedagogických disciplín. Vývin didaktiky a jej hlavní predstavitelia domácej a svetovej proveniencie. Predmet didaktiky, jeho deskriptívny a preskriptívny rámec. Didaktika ako exaktná a humanitná disciplína, aktuálne úlohy didaktiky. Teórie v didaktike. Didaktická terminológia. Pojmová variabilita a konsenzus pri vymedzovaní pojmov.

2. Učenie – diferenciácia užšieho a širšieho významu. Druhy a zákony učenia. Determinanty učebnej činnosti žiakov pubertálneho a adolescentného veku.

3. Psychológia vyučovania – predmet a úlohy. Psychologický aspekt procesu osvojovania si vedomostí, zručností, a návykov. Podmienky učenia.

4. Činitele vyučovacieho procesu: Žiak vo vyučovacom procese. Integrácia a inklúzia žiakov so špeciálnymi edukačnými potrebami ako novodobý jav súčasnej školy. Prínos, problémy a podmienky integrácie žiakov so ŠVVP (špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami).

5. Vnútorná a vonkajšia diferenciácia žiakov. Edukácia nadaných, zdravotne postihnutých a znevýhodnených žiakov. Multikultúrne aspekty edukácie. Inklúzia minoritných skupín v edukácii. Prospievajúci a neprospievajúci žiaci. Psychologická analýza neprospievania žiakov a pedagogická intervencia.

6. Učebné štýly, záujmy, motivácia, hodnotová orientácia žiakov vo vyučovaní a ich diagnostika. Diagnostické kompetencie učiteľa.

7. Učiteľ vo vyučovacom procese. Pedeutológia ako veda o pedagogickej profesii, jej história a súčasné oblasti záujmu. Reforma systému prípravy na učiteľskú profesiu. Celoživotné vzdelávanie učiteľov a kariérny rast.

8. Pedagogická spôsobilosť, role a kompetencie učiteľa súčasnej školy. Etický aspekt v práci učiteľa. Učiteľova individuálna koncepcia vyučovania. Sebareflexia, spätná väzba a sebazdokonaľovanie v pedagogickej činnosti. Problém vyhasínania v pedagogickej profesii.

9. Školská a triedna klíma, kultúra triedy, jej manažment a diagnostika. Humanizácia vzťahu učiteľ – žiak.

10. Príprava učiteľa na vyučovanie a práca s pedagogickou dokumentáciou. Tvorivosť v práci učiteľa.

11. Ciele a obsah inštitucionálneho vzdelávania. Práca učiteľa s cieľmi pri projektovaní, realizácii a hodnotení vyučovania. Kurikulum, jeho reforma a výskum. Konkretizácia obsahu vzdelávania. Učivo a jeho štruktúra. Didaktická analýza učiva.

12. Vyučovací proces, jeho humanizácia a modernizácia. Podmienky, základy, funkcie, etapy a zásady vyučovacieho procesu.

13. Rôzne pohľady na klasifikáciu vyučovacích metód. Analýza vyučovacích metód. Aktivizácia žiakov vo vyučovacom procese.

14. Individualizované, skupinové, kooperatívne, frontálne, tímové, diferencované formy vyučovania.

15. Prostriedky vyučovania a didaktická technika. Médiá a multimédiá vo vyučovaní z aspektu učiteľského a žiackeho. Efektivita vyučovacieho procesu.

16. Koncepcie vyučovania s dôrazom na programované, projektové a problémové vyučovanie, alternatívne systémy vyučovania, tvorivo – humanistické vyučovanie a možnosti ich uplatnenia vo vyučovacom procese na základných a stredných školách.

17. Evaluácia vyučovacieho procesu a hodnotenie výsledkov vyučovania – druhy hodnotenia, klasifikácia. Psychologické aspekty skúšania a hodnotenie učebných výkonov žiakov.

18. Organizácia a riadenie edukačného procesu. Princíp samosprávnosti v školstve. Učiteľ vo funkcii riadiaceho pracovníka. Kompetencie riadiacich pracovníkov (riaditeľ, zástupca riaditeľa školy). Spolupráca s poradnými orgánmi riaditeľa školy. Učiteľský zbor – metódy tvorby učiteľského zboru

19. Súčasný stav a problémy transformácie výchovno-vzdelávacej sústavy, jej riadenia a správy. Motivácia a kontrola v procese riadenia školy. Spolupráca školy s okolím. Imidž školy.

20. Metodologické východiská výskum pedagogických javov. Druhy pedagogického výskumu. Fázy a metódy v pedagogickom výskume. Kvalitatívne a kvantitatívne poznávanie edukačnej reality.

Školská pedagogika (iba kombinácia s pedagogikou)

1.Didaktika ako veda a jej postavenie v systéme pedagogických disciplín. Vývin didaktiky a jej hlavní predstavitelia domácej a svetovej proveniencie. Predmet didaktiky, jeho deskriptívny a preskriptívny rámec. Didaktika ako exaktná a humanitná disciplína, aktuálne úlohy didaktiky. Teórie v didaktike. Didaktická terminológia. Pojmová variabilita a konsenzus pri vymedzovaní pojmov.

2. Učenie – diferenciácia užšieho a širšieho významu. Druhy a zákony učenia. Determinanty učebnej činnosti žiakov pubertálneho a adolescentného veku.

3. Psychológia vyučovania – predmet a úlohy. Psychologický aspekt procesu osvojovania si vedomostí, zručností, a návykov. Podmienky učenia.

4. Žiak vo vyučovacom procese. Integrácia a inklúzia žiakov so špeciálnymi edukačnými potrebami ako novodobý jav súčasnej školy. Prínos, problémy a podmienky integrácie žiakov so ŠVVP (špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami).

5. Vnútorná a vonkajšia diferenciácia žiakov. Edukácia nadaných, zdravotne postihnutých a znevýhodnených žiakov. Multikultúrne aspekty edukácie. Inklúzia minoritných skupín v edukácii. Prospievajúci a neprospievajúci žiaci. Psychologická analýza neprospievania žiakov a pedagogická intervencia.

6. Učebné štýly, záujmy, motivácia, hodnotová orientácia žiakov vo vyučovaní a ich diagnostika. Diagnostické kompetencie učiteľa.

7. Teoreticko-metodologické základy pedagogiky dospelých a andragogiky. Vedný systém andragogickej vedy.

8. Predškolská pedagogika jej postavenie v systéme pedagogických vied, vývoj, história, súčasný stav, cieľové a obsahové zameranie výchovy dieťaťa v predškolskom veku. Teórie učenia a didaktické koncepcie v kontexte predškolského vzdelávania u nás a vo svete.

9. Príprava učiteľa na vyučovanie a práca s pedagogickou dokumentáciou. Tvorivosť v práci učiteľa. Školská a triedna klíma, kultúra triedy, jej manažment a diagnostika.

10. Ciele a obsah inštitucionálneho vzdelávania. Práca učiteľa s cieľmi pri projektovaní, realizácii a hodnotení vyučovania. Kurikulum, jeho reforma a výskum. Konkretizácia obsahu vzdelávania. Učivo a jeho štruktúra. Didaktická analýza učiva.

11. Vyučovací proces, jeho humanizácia a modernizácia. Podmienky, základy, funkcie, etapy a zásady vyučovacieho procesu.

12. Rôzne pohľady na klasifikáciu vyučovacích metód. Analýza vyučovacích metód. Aktivizácia žiakov vo vyučovacom procese.

13. Individualizované, skupinové, frontálne, tímové, diferencované formy vyučovania.

14. Prostriedky vyučovania a didaktická technika. Médiá a multimédiá vo vyučovaní z aspektu učiteľského a žiackeho. Efektivita vyučovacieho procesu.

15. Koncepcie vyučovania s dôrazom na programované, kooperatívne, projektové a problémové vyučovanie, alternatívne systémy vyučovania, tvorivo – humanistické vyučovanie a možnosti ich uplatnenia vo vyučovacom procese na základných a stredných školách.

16. Evaluácia vyučovacieho procesu a hodnotenie výsledkov vyučovania – druhy hodnotenia, klasifikácia. Psychologické aspekty skúšania a hodnotenie učebných výkonov žiakov.

17. Organizácia a riadenie edukačného procesu. Princíp samosprávnosti v školstve. Učiteľ vo funkcii riadiaceho pracovníka. Kompetencie riadiacich pracovníkov (riaditeľ, zástupca riaditeľa školy). Spolupráca s poradnými orgánmi riaditeľa školy. Učiteľský zbor – metódy tvorby učiteľského zboru

18. Súčasný stav a problémy transformácie výchovno-vzdelávacej sústavy, jej riadenia a správy. Motivácia a kontrola v procese riadenia školy. Spolupráca školy s okolím. Imidž školy.

19. Metodologické východiská výskum pedagogických javov. Druhy pedagogického výskumu. Fázy v pedagogickom výskume.

20. Kvalitatívne a kvantitaívne poznávanie edukačnej reality, metódy kvantitatívnej a kvalitatívnej stratégie výskumu ich charakteristika a vlastnosti.

Školská pedagogika (iba kombinácia pedagogika-psychológia)

1. Didaktika ako veda a jej postavenie v systéme pedagogických disciplín. Vývin didaktiky a jej hlavní predstavitelia domácej a svetovej proveniencie. Predmet didaktiky, jeho deskriptívny a preskriptívny rámec. Didaktika ako exaktná a humanitná disciplína, aktuálne úlohy didaktiky. Teórie v didaktike. Didaktická terminológia. Pojmová variabilita a konsenzus pri vymedzovaní pojmov.

2. Učenie – diferenciácia užšieho a širšieho významu. Druhy a zákony učenia. Determinanty učebnej činnosti žiakov pubertálneho a adolescentného veku.

3. Kreativizácia osobnosti žiaka. Pedagogické a psychologické podmienky rozvíjania tvorivého myslenia. Faktory tvorivosti, metódy rozvíjania tvorivosti v edukačnom procese, bariéry tvorivosti.

4. Žiak vo vyučovacom procese. Integrácia a inklúzia žiakov so špeciálnymi edukačnými potrebami ako novodobý jav súčasnej školy. Prínos, problémy a podmienky integrácie žiakov s ŠVVP (špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami).

5. Vnútorná a vonkajšia diferenciácia žiakov. Edukácia nadaných, zdravotne postihnutých a znevýhodnených žiakov. Multikultúrne aspekty edukácie. Inklúzia minoritných skupín v edukácii. Prospievajúci a neprospievajúci žiaci. Psychologická analýza neprospievania žiakov a pedagogická intervencia.

6. Záujmy, motivácia, hodnotová orientácia žiakov vo vyučovaní a ich diagnostika. Diagnostické kompetencie učiteľa.

7. Teaoreticko-metodologické základy pedagogiky dospelých a andragogiky. Vedný systém andragogickej vedy.

8. Predškolská pedagogika jej postavenie v systéme pedagogických vied, vývoj, história, súčasný stav, cieľové a obsahové zameranie výchovy dieťaťa v predškolskom veku. Teórie učenia a didaktické koncepcie v kontexte predškolského vzdelávania u nás a vo svete.

9. Príprava učiteľa na vyučovanie a práca s pedagogickou dokumentáciou. Tvorivosť v práci učiteľa. Školská a triedna klíma, kultúra triedy, jej manažment a diagnostika.

10. Ciele a obsah inštitucionálneho vzdelávania. Práca učiteľa s cieľmi pri projektovaní, realizácii a hodnotení vyučovania. Kurikulum, jeho reforma a výskum. Konkretizácia obsahu vzdelávania. Učivo a jeho štruktúra. Didaktická analýza učiva.

11. Vyučovací proces, jeho humanizácia a modernizácia. Podmienky, základy, funkcie, etapy a zásady vyučovacieho procesu.

12. Rôzne pohľady na klasifikáciu vyučovacích metód. Analýza vyučovacích metód. Aktivizácia žiakov vo vyučovacom procese.

13. Individualizované, skupinové, frontálne, tímové, diferencované formy vyučovania.

14. Prostriedky vyučovania a didaktická technika. Médiá a multimédiá vo vyučovaní z aspektu učiteľského a žiackeho. Efektivita vyučovacieho procesu.

15. Koncepcie vyučovania s dôrazom na programované, kooperatívne, projektové a problémové vyučovanie, alternatívne systémy vyučovania, tvorivo – humanistické vyučovanie a možnosti ich uplatnenia vo vyučovacom procese na základných a stredných školách.

16. Evaluácia vyučovacieho procesu a hodnotenie výsledkov vyučovania – druhy hodnotenia, klasifikácia. Psychologické aspekty skúšania a hodnotenie učebných výkonov žiakov.

17. Organizácia a riadenie edukačného procesu. Princíp samosprávnosti v školstve. Učiteľ vo funkcii riadiaceho pracovníka. Kompetencie riadiacich pracovníkov (riaditeľ, zástupca riaditeľa školy). Spolupráca s poradnými orgánmi riaditeľa školy. Učiteľský zbor – metódy tvorby učiteľského zboru

18. Súčasný stav a problémy transformácie výchovno-vzdelávacej sústavy, jej riadenia a správy. Motivácia a kontrola v procese riadenia školy. Spolupráca školy s okolím. Imidž školy.

19. Metodologické východiská výskum pedagogických javov. Druhy pedagogického výskumu. Fázy v pedagogickom výskume.

20. Kvalitatívne a kvantitatívne poznávanie edukačnej reality, metódy kvantitatívnej a kvalitatívnej stratégie výskumu ich charakteristika a vlastnosti.

Školská pedagogika (iba kombinácia so psychológiou)

1. Didaktika ako veda a jej postavenie v systéme pedagogických disciplín. Vývin didaktiky a jej hlavní predstavitelia domácej a svetovej proveniencie. Predmet didaktiky, jeho deskriptívny a preskriptívny rámec. Didaktika ako exaktná a humanitná disciplína, aktuálne úlohy didaktiky. Teórie v didaktike. Didaktická terminológia. Pojmová variabilita a konsenzus pri vymedzovaní pojmov.

2. Učenie – diferenciácia užšieho a širšieho významu. Druhy a zákony učenia. Determinanty učebnej činnosti žiakov pubertálneho a adolescentného veku.

3. Psychológia vyučovania – predmet a úlohy. Psychologický aspekt procesu osvojovania si vedomostí, zručností, a návykov. Podmienky učenia.

4. Činitele vyučovacieho procesu: Žiak vo vyučovacom procese. Integrácia a inklúzia žiakov so špeciálnymi edukačnými potrebami ako novodobý jav súčasnej školy. Prínos, problémy a podmienky integrácie žiakov so ŠVVP (špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami).

5. Vnútorná a vonkajšia diferenciácia žiakov. Edukácia nadaných, zdravotne postihnutých a znevýhodnených žiakov. Multikultúrne aspekty edukácie. Inklúzia minoritných skupín v edukácii. Prospievajúci a neprospievajúci žiaci. Psychologická analýza neprospievania žiakov a pedagogická intervencia.

6. Učebné štýly, záujmy, motivácia, hodnotová orientácia žiakov vo vyučovaní a ich diagnostika. Diagnostické kompetencie učiteľa.

7. Učiteľ vo vyučovacom procese. Pedeutológia ako veda o pedagogickej profesii, jej história a súčasné oblasti záujmu. Reforma systému prípravy na učiteľskú profesiu. Celoživotné vzdelávanie učiteľov a kariérny rast.

8. Pedagogická spôsobilosť, role a kompetencie učiteľa súčasnej školy. Etický aspekt v práci učiteľa. Učiteľova individuálna koncepcia vyučovania. Sebareflexia, spätná väzba a sebazdokonaľovanie v pedagogickej činnosti. Problém vyhasínania v pedagogickej profesii.

9. Školská a triedna klíma, kultúra triedy, jej manažment a diagnostika. Humanizácia vzťahu učiteľ – žiak.

10. Príprava učiteľa na vyučovanie a práca s pedagogickou dokumentáciou. Tvorivosť v práci učiteľa.

11. Ciele a obsah inštitucionálneho vzdelávania. Práca učiteľa s cieľmi pri projektovaní, realizácii a hodnotení vyučovania. Kurikulum, jeho reforma a výskum. Konkretizácia obsahu vzdelávania. Učivo a jeho štruktúra. Didaktická analýza učiva.

12. Vyučovací proces, jeho humanizácia a modernizácia. Podmienky, základy, funkcie, etapy a zásady vyučovacieho procesu.

13. Rôzne pohľady na klasifikáciu vyučovacích metód. Analýza vyučovacích metód. Aktivizácia žiakov vo vyučovacom procese.

14. Individualizované, skupinové, kooperatívne, frontálne, tímové, diferencované formy vyučovania.

15. Prostriedky vyučovania a didaktická technika. Médiá a multimédiá vo vyučovaní z aspektu učiteľského a žiackeho. Efektivita vyučovacieho procesu.

16. Koncepcie vyučovania s dôrazom na programované, projektové a problémové vyučovanie, alternatívne systémy vyučovania, tvorivo – humanistické vyučovanie a možnosti ich uplatnenia vo vyučovacom procese na základných a stredných školách.

17. Evaluácia vyučovacieho procesu a hodnotenie výsledkov vyučovania – druhy hodnotenia, klasifikácia. Psychologické aspekty skúšania a hodnotenie učebných výkonov žiakov.

18. Organizácia a riadenie edukačného procesu. Princíp samosprávnosti v školstve. Učiteľ vo funkcii riadiaceho pracovníka. Kompetencie riadiacich pracovníkov (riaditeľ, zástupca riaditeľa školy). Spolupráca s poradnými orgánmi riaditeľa školy. Učiteľský zbor – metódy tvorby učiteľského zboru

19. Súčasný stav a problémy transformácie výchovno-vzdelávacej sústavy, jej riadenia a správy. Motivácia a kontrola v procese riadenia školy. Spolupráca školy s okolím. Imidž školy.

20. Metodologické východiská výskum pedagogických javov. Druhy pedagogického výskumu. Fázy a metódy v pedagogickom výskume. Kvalitatívne a kvantitatívne poznávanie edukačnej reality.

Odporúčaná literatúra:

BACÍK, F. A KOL.1998. Kapitoly ze školského managementu. Praha, PF UK. ISBN 80-7184-025-4.

ČÁP, J.1997. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK.

ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. Praha, Portál.

DUCHOVIČOVÁ, J. 2007. Aspekty diferenciácie v edukácii nadaných žiakov. Nitra : PF UKF, 312 s., ISBN 978-80-8094-099-7.

ĎURIČ, L., GRÁC, J., ŠTEFANOVIČ, J. 1991. Pedagogická psychológia. Bratislava, Jaspis.

FENYVESIOVÁ, L. 2006. Vyučovacie metódy a interakčný štýl učiteľa. Nitra : PF UKF, 153 s., ISBN 80-8050-899-2.

FONTANA, D.1997. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál.

GAVORA, P. 2000.Úvod do pedagogického výskumu. Brno : Paido, 207 s. ISBN 80-85931-79-6.

HUPKOVÁ, M. 2006. Profesijná sebareflexia učiteľov. Prešov : Vydavateľstvo Michala Vaška, 203 s., ISBN 80-8094-028-2.

KAČÁNI, V. A KOL.1999. Základy učiteľskej psychológie. Bratislava, SPN.

KALHOUST, Z. - OBST, O. a kol. 2002. Školní didaktika. Praha : Portál. ISBN 80-7178-253X.

KASÁČOVÁ, B. 2002. Učiteľ, profesia a príprava. Banská Bystrica : UMB PF, ISBN 80-8055-702-0.

OBDRŽÁLEK, Z. - HORVÁTHOVÁ. K. A KOL. 2004. Organizácia a manažment školstva. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, ISBN 80-10-00022-1.

OBDRŽÁLEK, Z. 2002. Škola a jej manažment. Bratislava, UK., ISBN 80-223-1690-3.

OBST, O.1998. Základy školského managementu pro učitele. Olomouc, PF UP.110 s. ISBN 80-7067-941-7.

OBST, O. 2003. Základy managementu. Olomouc, PF UP, 65 s., ISBN 80-244-0677-2

PASCH, M. a kol.1997. Od vzdelávacího programu k vyučovací hodine. Praha : Portál, ISBN 80-7178-127-4.

PELIKÁN, J. 1998. Základy empirického výskumu pedagogických javov. Praha : Karolinum, 269 s. ISBN 80-7184-569-8.

PETLÁK, E. 1997 – 2004. Všeobecná didaktika. Bratislava : IRIS, ISBN 80-89018-64-5.

PETLÁK, E. A KOL. 2005. Kapitoly zo súčasnej didaktiky. Bratislava : Iris, ISBN 80-89018-89-0.

PETLÁK, E. 2000. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Bratislava : Iris. ISBN 80-89040-04-7.

PETLÁK, E. - KOMORA, J. 2003. Vyučovanie v otázkach a odpovediach. Bratislava : IRIS. ISBN 80-89018-48-3.

PETLÁK, E. 2006. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava : IRIS, 119 s., ISBN 80-89018-97-1.

PORUBSKÁ, G. – SEIDLER, P. – KURINCOVÁ, V. 2001. Diferenciácia, integrácia, kooperácia v edukačnom prostredí. Nitra : PF UKF. ISBN 80-8050-415-6.

PRŮCHA, J.1996. Alternatívní školy. Praha : Portál, ISBN 80-7178-977-1.

SEIDLER, P. – KURINCOVÁ, V. 2005. Inakosti v edukačnom prostredí. Nitra : PF UKF, 242 s., ISBN 80-8050-839-9.

SILVERMAN, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : IKAR, ISBN 80-551-0904-4.

ŠVEC, Š. A KOL. 1998. Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS, 287 s. ISBN 80-88778-73-5.

TÓTHOVÁ, M. 2006. Rozvoj tvorivosti na 1. stupni ZŠ. Nitra: PF UKF, 196 s. ISBN 80-8094-033-9.

ZELINA, M. 2000. Alternatívne školstvo. Bratislava : IRIS, ISBN 978-80-88778-98-1

Vyhláška MŠ SR č: 291/2004

Zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 317/2009o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Pedagogické časopisy, pedagogické slovníky. Štátny vzdelávací program ISCED 2-3